Hoppa till huvudinnehållet

Sociala medier och AI: Är det säkert?

Marknadsförare som använder AI för inlägg på sociala medier.

Artificiell intelligens (A) ändrar hur samhället interagerar och kommunicerar, samt dess sätt att generera och konsumera innehåll. Tekniken ändrar redan det digitala landskapet och väcker många frågor kring dess användning och inverkan. Bland dessa finns frågor om AI:s konsekvenser på sociala medier.

Det råder inga tvivel om att användningen av AI på sociala medier kan medföra många fördelar, från att förhöja användarupplevelsen till att hjälpa företag att bedriva bättre marknadsföring. Men det skapar också utmaningar när det gäller användarsekretess och kräver ett visst mått av återhållsamhet och ansvar från dem som använder tekniken.

Vad är AI på sociala medier?

Plattformar för sociala medier inkorporerar nu AI i många av sina funktioner. Vissa användare undrar om detta gäller alla plattformar och ställer frågor som ”Använder Instagram AI?” Faktum är att tekniken är så kraftfull och erbjuder så många fördelar att alla sociala medier använder den i någon mån. Till exempel använder Instagram och Facebook AI för att kompilera användares flöden och tidslinjer på ett sätt som säkerställer att innehåll som tilltalar den individuella användaren – enligt automatiskt sammanställda och analyserade data – prioriteras.

Detta är anledningen till hur t.ex. två Instagram-användare som följer exakt samma konton har flöden som ser olika ut – de baseras nämligen på hur och när användarna engagerar sig i innehåll. Användare som ställer sig frågan ”Är sociala mediers algoritmer AI?” är därför inne på rätt spår; många plattformars algoritmer använder nämligen tekniken för att förbättra och göra användarupplevelsen mer personlig.

Hur används AI på sociala medier?

Så hur används AI på sociala medier? Även om tekniken har fördelar för den genomsnittliga användaren, är det företagsanvändare såsom varumärken, företag och innehållsskapare som drar störst nytta av den. AI på sociala medier kan förenkla många av de processer företag utför på dessa plattformar, förbättra deras förmåga att leverera personliga upplevelser för följare och öka effektiviteten i deras åtgärder. AI på sociala medier kan också spara företag mycket tid eftersom redskapen automatiserar funktioner som tidigare har utförts manuellt. Dessutom kan varumärken använda AI för att ha koll på sitt offentliga rykte.

Här följer några exempel på hur företag kan förbättra sin användning av sociala medier med AI:

  • Hantera marknadsföring: Företag kan använda AI-aktiverade verktyg för att utföra kundsegmentering för att säkerställa att marknadsföring på sociala medier riktas till rätt målgrupp.
  • Analysera data: AI kan automatiskt analysera stora mängder data på kort tid för att bistå med mer riktad reklam, samt spåra prestanda för inlägg och annonser på sociala medier.
  • Automatisera inlägg: Företag kan använda AI-baserade verktyg för att schemalägga inlägg så att de postas när målgruppen de är avsedda för är som mest aktiv, vilket leder till ökat engagemang.
  • Moderera innehåll: AI-bottar på sociala medier kan hjälpa till med att moderera användargenererat innehåll på ett företags offentliga sidor och filtrera bort sådant som kan vara olämpligt eller som bryter mot communityns riktlinjer.
  • Generera innehåll: Generativ AI för inlägg på sociala medier kan hjälpa till att snabbt skapa högpresterande innehåll samt välja hashtaggar som ökar inläggens synlighet. På LinkedIn kan företag använda generativ AI för att till exempel sätta ihop jobbeskrivningar.
  • Välja influencers: Med så många ”influencers” och innehållsskapare tillgängliga kan företag använda AI för att hjälpa till att fastställa vilka som är bäst lämpade för deras varumärke och marknadsföringsmål.
  • Lyssna på sociala medier: Sammanställning av omnämnanden av ett varumärke online för en uppfattning om vad som sägs om företaget på sociala medier.
  • Kundservice dygnet runt: AI-aktiverade chatbottar gör det möjligt för företag att erbjuda automatisk kundservice dygnet runt på sina sociala mediesidor.

AI används även av sociala medienätverk för att effektivisera vissa processer och förhöja användarupplevelsen. Några exempel på detta är:

  • Rekommendera inlägg, foton och videor som användare med större sannolikhet engageras av, baserat på deras tidigare aktivitet.
  • Erbjuda ansiktsigenkänning och automatisk geotaggning för att hjälpa användare att tagga andra användare och platser i sina inlägg.
  • Skapa videofilter med generativ AI, t.ex. som Snapchat.
  • Moderera innehåll som kan strida mot plattformens riktlinjer.
  • Göra det möjligt att skapa och dela användargenererat innehåll såsom ”stickers” (klistermärken) på Instagram.
  • Upptäcka och ta bort skräppost, hatspråk och nätmobbning.

Fördelar och nackdelar med AI på sociala medier

Det råder inga tvivel om att användningen av AI i sociala medier redan är omfattande och att den kommer att fortsätta växa i takt med att tekniken utvecklas och blir mer kraftfull. Men som med all teknik har användningen av AI i sociala medier fördelar och nackdelar. Dessa kraftfulla verktyg kan avsevärt förhöja upplevelsen av sociala medier, men de kan också skapa nya utmaningar och problem för enskilda och organisatoriska användare.

Fördelar med AI i sociala medier

Utifrån vad som har diskuterats ovan är det tydligt att AI kan vara väldigt användbart. Fördelarna med denna teknik sträcker sig dock längre än till att bara förbättra organisationens effektivitet. Här följer några exempel på hur AI-verktyg förhöjer upplevelsen av sociala medier:

  • Det skapar en mer inkluderande onlinevärld för alla användare genom att filtrera bort olämpligt innehåll och bestraffa användare som bryter mot communityns riktlinjer.
  • Det sparar tid för innehållsskapare genom att automatisera många av de mer banala funktionerna för att hantera en organisations profil på sociala medier, t.ex. schemaläggning och kundtjänst.
  • Det ökar kreativiteten genom att hjälpa till att generera fler idéer och skapa mer verkningsfulla kampanjer.
  • Det ökar räckvidden och ger en större profil åt småföretag och kreatörer.
  • Det reducerar kostnader genom att eliminera behovet av stora mängder manuellt arbete för att hantera sidor och kampanjer på sociala medier.
  • Det möjliggör bättre affärsbeslut genom att generera mer exakta datauppsättningar och insikter.
  • Det ökar intäkterna genom att lyfta fram de bäst presterande språken och bilderna, föreslå nya målgrupper och möjliggöra riktad annonsering till mer mottagliga målgrupper.
  • Det ökar säkerheten för personliga användare genom att minimera möjligheterna till data- och identitetsstöld samt nätfiske.

Nackdelar med AI i sociala medier

Som med all teknik finns det naturligtvis vissa risker med att använda AI i sociala medier. Vissa av dessa har att göra med hur användare och företag väljer att använda dessa kraftfulla verktyg. Vissa av dessa nackdelar är dock inbyggda i AI-tekniken. Här följer några exempel på riskerna med AI i sociala medier:

  • AI-bias, som är resultatet av skadliga antaganden som är inbyggda i tekniken genom dess maskininlärningsprocess, skapar en betydande brist på objektivitet och kvalitet. Det finns dock vissa AI-algoritmer på sociala medier som är skapade av människor.
  • Spridning av felaktig information på grund av att AI genererar innehåll för snabbt och använder fakta, statistik eller annan information utan att först kontrollera kvalitet och sanningshalt. En ökning av ”deepfakes” till följd av användningen av AI i sociala medier, vilket kan leda till negativa sociala och politiska konsekvenser.
  • En ökning av plagiat, eftersom AI söker igenom internet för att hitta informationen som krävs för att skapa innehåll och sedan sammanställer detta utan att uppge referenser eller ändra innehållet.
  • Problem med efterlevnad eftersom många företag ännu inte har tagit fram policyer för hur AI ska användas i deras verksamhet. Detta kan leda till intressekonflikter eller brott mot branschregler.
  • Användare som felaktigt straffas för att ha brutit mot communityriktlinjer, med utdragna överklagandeprocesser för att återställa profiler eller inlägg.

Hur AI kan användas på ett säkert sätt i sociala medier

För att minska riskerna med nackdelarna med AI i sociala medier är det viktigt att användare – särskilt företag – lär sig hur de på ett säkert sätt kan utnyttja AI-tekniken för användning på dessa webbplatser. Då kan de ta del av AI-trenden på sociala medier och samtidigt upprätthålla en känsla av ansvar gentemot sina kunder – och samhället i stort. Även om det kräver lite mer ansträngning finns det sätt att hantera AI i sociala medier på ett ansvarsfullt sätt:

1. Verifiera allt AI-genererat innehåll

På grund av hur AI används i sociala medier genereras mycket innehåll online automatiskt av denna teknik. AI tenderar dock att göra felaktiga bedömningar och granskar inte innehållet som det skapar, vilket kan leda till att innehåll som är fullt av felaktigheter publiceras. Företag bör därför alltid validera och faktakontrollera allt AI-innehåll för att säkerställa att de inte sprider felaktig information. Det är också en god idé att köra AI-innehåll genom plagiatverktyg för att undvika eventuella upphovsrättsbrott.

2. Förklara företagspolicyer gällande AI i sociala medier

Många användare av sociala medier oroar sig redan – med rätta – över hur webbplatser för sociala medier hanterar deras data. Användningen av AI i sociala medier kan förvärra dessa farhågor. Företag kan minska dessa farhågor genom att öppet publicera policyer om hur de använder AI i sociala medier för att hantera kunddata, som exempelvis insamling och lagring av användarinformation för riktad reklam. Dessutom kan det vara bra att notera användningen av generativ AI, till exempel genom att peka ut bilder som skapats med tekniken – så att användare är medvetna om att bilderna inte är helt verkliga.

3. Var medveten om användarnas åsikter

AI i sociala medier kan vara otroligt kraftfullt för företag, men det är viktigt att användarnas inställning till användningen av tekniken övervakas. I vissa fall kan kunder och målgrupper reagera negativt på innehåll som har genererats av AI – t.ex. om det orsakar förvirring eller anstöt. Företag måste kontinuerligt övervaka feedback för att säkerställa att de, om detta skulle hända, kan korrigera sin användning av AI för inlägg i sociala medier.

Sammanfattningsvis utgör korsningen mellan sociala medier och AI ett fascinerande landskap av möjligheter och utmaningar. Den utbredda integrationen av AI på sociala medieplattformar har onekligen förändrat hur individer och företag engagerar sig i digitala utrymmen. Fån personlig sammanställning av innehåll till automatiserad marknadsföring – fördelarna är uppenbara. Resan mot AI-drivna sociala medier är dock inte helt problemfri – särskilt när det gäller integritet, bias och risk för felaktig information. När vi navigerar i denna föränderliga miljö är det av största vikt att både användare och företag tar sitt ansvar och är transparenta när det gäller användningen av AI i sociala medier.

Kaspersky Premium + 1 ÅR GRATIS med Kaspersky Safe Kids. Kaspersky Premium tilldelades fem AV-TEST-utmärkelser för bästa skydd, bästa prestanda, snabbaste VPN, godkänd föräldrakontroll för Windows och bästa betyg för föräldrakontroll på Android.

Relaterade artiklar och länkar:

Säkerhetstips för sociala medier för barn och tonåringar

Så skapar du starka lösenord för dina sociala mediekonton

De tio största hoten inom cybersäkerhet

Relaterade produkter och tjänster:

Kaspersky Password Manager

Kaspersky Endpoint Security Cloud

Kaspersky Premium

Sociala medier och AI: Är det säkert?

Läs om användningen av AI på sociala medier och om de konsekvenser och utmaningar tekniken medför i Kasperskys resurscenter.
Kaspersky logo

Utvalda inlägg