Med VPN – virtuella privata nätverk – får man ett praktiskt sätt att surfa privat på internet samtidigt som man får tillgång till begränsat innehåll. Men ibland kan det uppstå problem med anslutningen, vilket kan vara besvärande och frustrerande. I den här guiden tittar vi på de vanligaste orsakerna till problem med VPN-anslutningen och hur man åtgärdar dem. Fortsätt läsa för mer information.
Varför ansluter inte mitt VPN?
Vanliga problem med VPN-anslutningar är t.ex:
- Kanske blockerar brandväggen VPN:et.
- Din VPN-programvara kan vara föråldrad.
- VPN-inställningarna kanske inte är korrekt konfigurerade.
- Du kanske har dålig internetuppkoppling eller en ojämn nätverksanslutning. Problemet kanske inte alls är ett VPN-problem, utan det kan vara din internetanslutning som hindrar ditt VPN från att ansluta.
- VPN-servern kan ha drabbats av driftstopp eller tekniska problem.
- Du kanske inte har angett dina inloggningsuppgifter korrekt eller använder ett lösenord som har gått ut, vilket gör att VPN:et inte kan ansluta.
- Du kan vara utsatt för platsbaserade begränsningar. I vissa länder är VPN olagligt. I annat fall kan vissa nätverk begränsa VPN-användningen och förhindra en anslutning.
- De portar du behöver för att köra ditt VPN kan vara blockerade. Portar är virtuella platser som information skickas till. Varje port är tilldelad en viss typ av trafik, så e-postmeddelanden går via en port medan webbsidor går via en annan. Olika portar används av flera olika protokoll och leverantörer, men VPN fungerar vanligtvis med port 1194 TCP/UDP och port 443 TCP.
Hur man åtgärdar problem med VPN-anslutningen
Om ditt VPN inte fungerar eller om du har problem med att VPN:et kopplar ur kan du prova följande felsökningstips:
Testa din internetanslutning.
Även om ditt VPN omdirigerar din internetanslutning via en privat server och samtidigt maskerar din IP-adress krävs det fortfarande att din internetanslutning är aktiv för att det ska fungera. Annars kommer det inte att fungera. För att återställa din internetanslutning:
- Koppla bort och återanslut till ditt wifi-nätverk.
- Starta om routern.
- Kontrollera routerns ethernetkabel för att se om den är ansluten eller skadad.
- Kontakta din internetleverantör (ISP) om du fortfarande behöver hjälp med att återställa din anslutning.
Tänk på att även om både internet och VPN fungerar, kan VPN ibland ha svårt att skapa en anslutning till någon av sina servrar om man växlar mellan mobildata och wifi-anslutning.
Kontrollera inloggningsuppgifterna för ditt VPN
Det kanske låter självklart, men om du har problem med VPN bör du kontrollera inloggningsuppgifterna för ditt VPN. Ett enkelt stavfel när du anger ditt användarnamn och lösenord kan göra att du inte kan ansluta till VPN:et.
Om du har glömt dina inloggningsuppgifter kan du försöka återställa lösenordet eller kontakta VPN-leverantörens kundtjänst för hjälp. Se till att använda svåra lösenord för ditt VPN-konto och ändra dem ofta för att vara på den säkra sidan. Du kan använda en lösenordshanterare som Kaspersky Password Manager för att lagra dem säkert och tillgängligt på alla enheter. Om du kör VPN-programvara på din router bör du se till att du har rätt serviceuppgifter angivna för den, dessa är separata från ditt VPN-konto. Om de är felaktiga kommer du inte att kunna ansluta till någon VPN-server.
Starta om ditt VPN-program
Ofta kan en omstart av programvaran få saker och ting att fungera smidigt igen. Om ditt VPN har ett eget program kan du avsluta programmet och starta om det för att se om det löser problemet. Om VPN:et är ett insticksprogram i webbläsaren stänger du av webbläsaren och startar om den. Om omstarten inte löser problemet kan du försöka installera om VPN:et som en ytterligare åtgärd. Detta kan vara till hjälp om ett VPN är långsamt att ansluta till, om det kraschar ofta eller om VPN:et ansluter till klientnätverket men inte tillåter att du utför åtgärder som t.ex. att öppna länkar.
Ta bort gamla VPN-program från din enhet
Om du tidigare har laddat ner VPN-tjänster för att testa i jakt på den rätta tjänsten är det möjligt att den gamla programvaran gör att din nyvalda programvara inte fungerar korrekt. Prova att inaktivera eller helst avinstallera alla tidigare VPN-program som du kanske har använt och se om det löser problemet.
Kontrollera dina VPN-inställningar
Dina VPN-inställningar kan också orsaka problem. Du kan enkelt återställa dem till standard om du misstänker att något är fel.
Se till att ditt VPN alltid är uppdaterat
VPN-program uppdateras regelbundet. Vissa uppdateringar är mindre justeringar som gör programmet enklare att använda, men andra är mer grundläggande för VPN:ets säkerhet och funktionalitet, så det är viktigt att du inte ignorerar uppdateringsmeddelanden. Du kan ta reda på om din programvara är uppdaterad genom att kontrollera den version du kör mot versionsnumret på leverantörens webbplats. Vanligtvis hittar du denna information i avsnittet Om i ditt VPN-program.
Den senaste versionen av din VPN-app kommer att ha åtgärdat alla kända buggar och säkerhetsbrister som försämrade prestandan, vilket bidrar till att skydda dig mot bedrägeri.
Installera om VPN-appen
Om problemen kvarstår kan du också försöka installera om din VPN-app:
- Avinstallera den befintliga VPN-appen från din enhet.
- När du har avinstallerat appen startar du om enheten för att se till att eventuella kvarvarande appdata rensas från enhetens minne.
- Ladda ner och installera den senaste versionen av VPN-appen från din appbutik eller leverantörens webbplats.
- Öppna den ominstallerade VPN-appen och logga in på ditt konto.
- Konfigurera VPN-inställningarna på nytt efter behov och försök ansluta till VPN-servern för att säkerställa att den fungerar korrekt.
Byt VPN-server
VPN-tjänster har hundratals servrar att ansluta till, men det är inte säkert att alla fungerar som de ska. Det kan finnas olika anledningar till detta, de kan till exempel vara tillfälligt nere, överbelastade med trafik eller till och med svartlistade av den tjänst du försöker använda. Lyckligtvis låter nästan alla VPN-leverantörer dig välja att ansluta till olika servrar, så prova bara en annan. Oroa dig inte om du använder ett visst lands position för att komma åt innehåll: VPN-tjänster av god kvalitet erbjuder vanligtvis flera servrar i samma land, så det bör vara enkelt att hitta en annan.
Anslut med ett annat VPN-protokoll
Om du ändrar det protokoll du använder för att ansluta till VPN kan du lösa problem med anslutning och hastighet. Ett protokoll är ett nätverk som används för att utbyta data. Det vanligaste exemplet på detta är HTTPS, som står för Hypertext Transfer Protocol Secure. Detta föregår varje webbplats som du tittar på i din webbläsare. Om det finns problem med din anslutning kan det hjälpa att justera protokollinställningarna. Om du ändrar protokollet i dina inställningar kan det till och med leda till en snabbare anslutning.
Det är dock viktigt att komma ihåg att även om man använder HTTPS kan en tekniskt kunnig person ändå ta reda på vilka webbplatser en användare har skickat förfrågningar till. Detta beror på att domänerna i förfrågningen fortfarande är synliga. Kaspersky VPN använder avancerade protokoll för att möjliggöra säkra dataöverföringar, vilket förhindrar att din personliga information exponeras online utan ditt samtycke, samtidigt som snabba hastigheter bibehålls.
Kontrollera din brandvägg
Brandväggar kan blockera VPN-trafik eller hindra VPN-klienten från att ansluta till servern, vilket kan orsaka anslutningsproblem, så det är viktigt att kontrollera om din brandvägg blockerar VPN-anslutningen. För att kontrollera om din brandvägg, däribland Windows-brandväggen, är orsaken till VPN-blockeringen kan du prova att tillfälligt inaktivera den eller lägga till ett undantag för VPN-klienten i dina personliga brandväggsinställningar.
Använd VPN:ets hjälpfunktion
De flesta VPN-leverantörer ser till att det finns en inbyggd hjälpfunktion, använd därför den om du behöver. De flesta är användarvänliga och förutsätter inte att du har expertkunskaper. Om detta inte hjälper kan du kontakta VPN-leverantören direkt. Vissa erbjuder support via telefon eller chatt, medan andra förlitar sig på e-post.
VPN ansluter inte på mobilen
Om du upptäcker att din VPN-app inte fungerar på din mobila Android- eller iOS-enhet kan det bero på att du inte har gett appen den åtkomst som krävs. För att åtgärda detta behöver du vanligtvis:
- Öppna telefonens inställningsmeny.
- Trycka på alternativet Nätverk och internet.
- Leta efter avsnittet VPN. Använd sökfunktionen om du inte hittar det.
- Hitta det specifika VPN du vill redigera och tryck på alternativet Inställningar bredvid det.
- Ändra VPN-inställningarna efter behov. När du har gjort de ändringar du vill göra trycker du på Spara för att tillämpa dem.
Tänk också på att ständig växling mellan mobildata och wifi också kan orsaka VPN-problem, din VPN-anslutning kan avbrytas på grund av detta.
VPN ansluter inte på Netflix
Varför fungerar inte VPN med Netflix? Om Netflix inte fungerar med ditt VPN kan det tyda på att Netflix har förbjudit din VPN-servers IP-adress. Försök att byta till ett streamingoptimerat VPN eller att använda en server i ditt land. Du kan också försöka radera webbläsarens cache och cookies för att se om det löser problemet.
Se till att du väljer ett pålitligt VPN
Det är viktigt att du väljer ett pålitligt VPN av hög kvalitet för att minimera VPN-problemen och problemen med VPN-anslutning. Ett pålitligt VPN är mycket viktigt eftersom det ansvarar för säker behandling av dina användardata. Med Kaspersky VPN Secure Connection kan du surfa säkert och anonymt online, med branschledande hastigheter, och låsa upp globalt innehåll utan begränsningar var du än befinner dig. Ta reda på mer om Kaspersky VPN Secure Connection.
Relaterade produkter:
Läs mer: