Hoppa till huvudinnehållet

Så hanterar du trolling, bottar och falska konton

Vad är trolling?

Vad är trolling?

Ett internettroll är någon som medvetet försöker väcka anstöt eller skapa konflikter genom att publicera kontroversiella eller nedsättande kommentarer på nätet. Deras syfte är oftast att göra andra upprörda eller provocera dem till att göra arga kommentarer tillbaka. Plattformar som troll använder sig av är bland annat sociala medier, forum och chattrum.

De flesta onlinemiljöer tillåter användare att skapa användarnamn som inte är kopplade till deras verkliga identitet. Den anonymiteten gör det lättare för troll att slippa ta konsekvenserna av sina handlingar. Motiven för trolling varierar, men syftet är vanligtvis att störa en annars civiliserad diskussion.

Under internets tidiga dagar sågs trolling som en mindre skadlig aktivitet, till exempel att befintliga medlemmar i ett forum förvirrar nya medlemmar med interna skämt eller medvetet publicerar felaktig information för att locka andra till en tidsödande konversation. Med tiden har det förvandlats till något mer elakartat och förknippas nu med olika former av trakasserier på nätet.

Trolling är inte samma sak som att inte hålla med andra eller att uttrycka starka åsikter, vilket kan vara vanliga aspekter av en sund diskussion. Trollning går långt utöver det genom att avsiktligt försöka provocera fram starka reaktioner och känna skadeglädje av andras obehag.

Ursprunget till termen "trolling" är omtvistat: många säger att det kommer från en fisketeknik som kallas trolling, som innebär att man släpar en betad krok genom vattnet för att se vad som nappar (till skillnad från "trålning", som innebär att man släpar ett nät). Men andra tror att det syftar på trollen i den skandinaviska folktron, som t.ex. kunde vara brovakter som bara lät människor passera om de svarade rätt på en fråga.

Tecken på trolling

Det är inte alltid lätt att skilja mellan trolling och någon som verkligen vill diskutera ett ämne. Tecken att hålla utkik efter är bland annat:

Att inte hålla sig till ämnet:

Detta är för att irritera och störa andra deltagare.

Att inte ge upp:

De tenderar att göra upprepade inlägg om och om igen tills de har fått den respons de ville ha.

Att använda orelaterade bilder eller mem:

De använder mem, bilder och giffar för att svara andra, särskilt som svar på välgrundade, skriftliga inlägg.

Att ignorera bevis eller fakta:

De vill inte kännas vid fakta som motsäger deras synsätt.

Att använda en avvisande ton mot andra:

De använder en nedlåtande eller konfrontativ ton och avfärdar alla motargument som ett sätt att provocera den andra parten.

Listan är inte uttömmande. Om någon verkar ointresserad av en genuin diskussion och är provocerande med flit är det förmodligen ett internettroll.

Så hanterar du troll på sociala medier

Onlinetroll kan vara irriterande och obehagliga, och det kan vara svårt att veta hur man ska reagera. Om du undrar hur du ska bemöta ett troll får du några tips här:

Ignorera dem

Det finns ett talesätt som lyder "mata inte trollet". Ofta gör uppmärksamhet och känslomässiga reaktioner bara trollen mer motiverade, dvs. om du svarar på elaka eller stötande kommentarer så ger du dem det de vill ha. Att försöka debattera med dem kommer bara att få dem att trolla ännu mer. Det bästa är att ignorera dem.

Blockera dem

De flesta sociala medieplattformar gör det idag enkelt att blockera andra användare. Om ett troll irriterar dig kan du blockera det så att du inte längre ser dess inlägg.

Rapportera dem

De flesta sociala medieplattformar och onlineforum ger dig möjlighet att rapportera andra användare som är kränkande eller hatiska. Om din rapport är framgångsrik kan trollet tillfälligt stängas av, eller så kan deras konto förbjudas helt.

Justera dina sekretessinställningar

Om du tycker att sociala medier är för mycket kan du se över dina sekretessinställningar så att ditt konto bara är synligt för befintliga kontakter, dvs. inte offentligt. Vanligtvis kan du också sätta gränser för vem som kommenterar eller svarar på dina inlägg om du inte känner för att gå in i en debatt om något du publicerar.

Vad är falska konton?

Falska konton är onlinekonton som inte tillhör riktiga användare. Vissa är skapade av satiriska skäl, andra för bedrägerier och vissa för att sprida falska nyheter och felaktig information.

Ofta drivs falska konton av bottar. Bottarna styrs vanligtvis av illvilliga aktörer för olika syften, bland annat:

  • på konstgjord väg göra en person eller rörelse mer populär
  • påverka politiken, inklusive val
  • påverka finansmarknader
  • försöka tysta andra
  • sprida spam och nätfiskeattacker

Bottar kan gilla, dela och kommentera på sociala medieplattformar på samma sätt som riktiga användare kan. När bottar härmar beteendet hos riktiga användare och aktivt deltar i den offentliga debatten kan de bli farliga på sociala medier, och enligt vissa även påverka valresultat.

Alla profiler som drivs av bottar är dock inte vilseledande: vissa tjänar ett användbart syfte och är öppna med att vara bottar. Och det är inte alla falska konton som styrs av bottar, en del styrs av människor. Falska konton som drivs av människor kan vara imposter-konton eller så kallade sock puppet-konton, vilket är konton som drivs av sina ägare för att kritisera andra eller till och med berömma sig själva.

Bottar som skapas för att på konstgjord väg förstärka inlägg eller tweets är ofta en del av ett botnet, dvs. ett nätverk av bottar. De är programmerade att agera på samma sätt och följa samma ämnen och hashtags. Trollbottar som styrs av illasinnade aktörer syftar till att skapa splittring och misstro. Förutom att främja meningsskiljaktigheter försöker de skapa en allmän känsla av att "sanning" inte längre existerar.

Det exakta antalet bottar på sociala medier är inte känt, men det uppskattas att de utgör mellan 5 och 15 % av kontona. Den stora mängden bottar på sociala medier och deras förmåga att verka "äkta" gör dem mycket effektiva för sitt avsedda syfte. Många människor upptäcker inte bottar och reagerar på dem som om de vore riktiga användare. Bottar på sociala medier kan försöka få kontakt med eller bli vän med andra användare för att utöka sitt nätverk. Om du inte känner personen och inte har några gemensamma kontakter, och deras kontaktförfrågan inte innehåller ett personligt meddelande, är det bäst att tacka nej till kontaktförfrågan.

En term som man ibland hör i samband med falska konton är "cyborg". En cyborg är ett hybridkonto där en människa regelbundet tar över ett botkonto för att svara andra användare och publicera originalinnehåll. Cyborgkonton är dyrare och mer tidskrävande att använda, men den mänskliga kontakten gör det svårare att identifiera kontot som en bot.

Hur man upptäcker falska konton

Det kan vara svårt att avgöra om du har att göra med en riktig person eller inte på nätet. Här är några tips på hur du upptäcker en bot på sociala medier:

Kontrollera profilinformationen:

Botkontonas namn innehåller ofta strängar av till synes slumpmässiga siffror. Ofta har de ingen profilbild, eller om de har det kan det vara en uppenbar arkivbild eller kanske en generisk bild av ett landskap eller djur (till exempel). Om du misstänker att en profilbild är falsk kan du alltid göra en omvänd bildsökning, och om samma bild dyker upp på flera profiler är risken stor att det rör sig om en bot.

Kontrollera när de anslöt sig:

Om de nyligen har anslutit sig till den sociala medieplattformen kan det vara ett tecken på att kontot endast har skapats för att marknadsföra andras inlägg.

Kontrollera antalet följare:

Om ett konto nyligen har skapats och redan följer tusentals andra konton men bara har ett litet antal följare kan det vara en varningssignal.

Hur ofta inlägg görs:

Hur ofta görs kommentarer, tweets eller inlägg? Botaktivitet är vanligtvis mer intensiv än en genomsnittlig användare av sociala medier, så en hög volym inlägg under en kort tidsram kan vara ett tecken på att kontot är automatiserat.

Åsikt:

Vilka ämnen eller åsikter brukar de skriva om? Om kontot fokuserar på samma frågor upprepade gånger kan det vara programmerat att göra detta. Botkonton publicerar ofta inte originalinnehåll utan gillar och delar helt enkelt befintligt innehåll för att få det att trenda, vilket är ett annat tecken.

Innehåll av dålig kvalitet:

Skrivsättet kan låta onaturligt eller innehålla udda syntax, vilket kan tyda på att det har genererats automatiskt. Om uppgifter eller statistik citeras anges ingen trovärdig källa. Om det finns länkar till nyheter kan de vara falska nyhetssajter snarare än legitima nyhetskällor.

Spammig användning av hashtags:

På Twitter använder botkonton ofta flera hashtags för att få hashtags att trenda. Att använda många hashtags som inte är relaterade till inläggets innehåll är ett potentiellt tecken på botaktivitet. Se upp för spammig användning av hashtags.

Den här listan är dock inte uttömmande. Det är viktigt att titta på ett kontos övergripande beteende, inte bara en eller två drag för sig. Alla automatiserade konton är inte dåliga, en del är transparenta och tjänar ett användbart syfte. Men det finns skadliga botkonton, och därför är det bra att ha ett kritiskt förhållningssätt till sociala medier.

Så här rapporterar du falska konton

Om du upptäcker ett falskt konto kan du rapportera det så att sociala medier kan vidta åtgärder. De flesta sociala medieplattformar erbjuder ett enkelt sätt att rapportera botkonton. Exempel:

Så rapporterar du ett falskt Facebook-konto

  • Gå till profilen för det falska kontot.
    • Om du inte hittar den kan du söka efter det namn som används i profilen eller fråga dina vänner om de kan skicka dig en länk till den.
  • Klicka på de tre punkterna under omslagsbilden och välj Hitta support eller rapportera profil.
  • Följ instruktionerna på skärmen för falska konton för att lämna in en rapport.

Om ett konto utger sig för att vara du eller någon du känner kan du läsa mer om hur du rapporterar kontot för identitetskapning.

Så här rapporterar du ett falskt Instagram-konto

Gå till botens profil.

Tryck på de tre prickarna i det övre högra hörnet och välj Rapportera.

  • På nästa skärm väljer du Det är spam.
  • Detta kommer också att blockera kontot från din följarlista.

Så rapporterar du ett falskt Twitter-konto

  • Öppna botkontots profil.
  • Klicka på ikonen med de tre prickarna i det övre högra hörnet.
  • Välj Rapportera. Du kommer att se en lista över möjliga skäl till rapportering.
  • Välj Det är misstänkt eller spam.
  • På nästa skärm väljer du Det är ett falskt konto.

Förutom att hålla utkik efter troll, bottar och falska konton är ett av de bästa sätten att hålla sig säker på nätet att använda en omfattande antiviruslösning. Kaspersky Total Security skyddar till exempel mot hackare, virus och skadlig programvara och innehåller en rad sekretessverktyg som skyddar dig från alla vinklar.

Relaterade artiklar:

Så hanterar du trolling, bottar och falska konton

Hur man hanterar troll på sociala medier och hur man bemöter ett troll. Hur man identifierar falska konton och botkonton. Så rapporterar du ett falskt Facebook-konto.
Kaspersky logo

Utvalda inlägg