Hoppa till huvudinnehållet

Integritet och skyddsåtgärder på sociala medier

En användare som skyddar sin integritet på sociala medier via sin telefon eller dator.

Sociala medier är numera en självklar del av vardagen för de flesta. Denna utveckling har fört med sig alltmer angelägna problem med avseende på säkerhet och integritet. Med tanke på hur mycket information användare delar på sociala medieplattformar – och hur denna information används – är det föga förvånande att integritet på sociala medier har blivit ett hett diskussionsämne.

Trots att många myndigheter arbetar för att införa lagar som syftar till att skydda användares integritet på sociala medier och många företag inför riktlinjer för att skydda användardata, är skyddet som erbjuds fortfarande otillräckligt för de flesta. Om man, som användare, vill skydda sin integritet på sociala medier är det därför viktigt att förstå riskerna med att dela personlig information på sociala medieplattformar. Det är också viktigt att användare lär sig vilka åtgärder de själva kan vidta för att minska hur mycket personlig information de avslöjar på dessa plattformar.

Riskerna med att dela personlig information på sociala medier

Vilka konkreta säkerhets- och integritetsrelaterade risker medför sociala nätverk? Riskerna är många och alla användare bör vara medvetna om dessa innan de skapar ett konto. Bristfällig hänsyn till riskerna med att dela personlig information på sociala medier kan nämligen få allvarliga konsekvenser, bland annat för en persons eller ett företags rykte och ekonomi.

Det finns flera olika aspekter av integritet på sociala medier som är viktiga att ta hänsyn till. Nedan följer några av de mest relevanta.

  1. Ökad risk för hackning: Ett av de största integritetsproblemen på sociala medier är att bedragare och cyberbrottslingar kan kartlägga profiler för att få fram personliga uppgifter som kan användas för att manipulera användare eller för att gissa sig till inloggningsuppgifter.
  2. Ökad risk för nätfiske: Sociala medier uppmuntrar ibland kontakt mellan främlingar. Hackare utnyttjar detta i syfte att genomföra nätfiskeattacker. Detta kan till exempel ske genom meddelanden på Instagram som kräver att mottagaren lämnar ut personliga uppgifter för att kunna hämta ut ett pris från en påhittad tävling.
  3. Spårning i realtid: Geotaggning och delning i realtid gör det möjligt att spåra en användares position när som helst, vilket kan vara väldigt farligt. Tjuvar kan till exempel använda denna information för att avgöra om någon är hemma eller inte.
  4. Risk för datautvinning: Integritetsriskerna på sociala medier är betydande eftersom data driver sociala medieplattformar. Data används bland annat i syfte att anpassa tjänster, visa annonser, analysera kunder och bygga affärsmodeller. Information som födelsedatum, e-postadresser och platser är alltså värdefull, och sociala medieplattformar kan göra vad de vill med denna information.
  5. Risk för identitetsstöld: Med all den data som samlas in av sociala medienätverk har cyberbrottslingar goda förutsättningar att samla in information om individer. Detta kan leda till identitetsstöld och finansiella bedrägerier, som kreditkortsbedrägerier.
  6. Påverkan på jobbmöjligheter: Många arbetsgivare medger att de granskar kandidaters sociala medieprofiler som en del av anställningsprocessen: Problemet är att integritetsbristerna på sociala medier kan påverka karriärmöjligheter om arbetsgivare baserar sina beslut på vad de ser online.
  7. Ökad risk för nätmobbning: Sociala medier ger illvilliga individer möjlighet att mobba eller förfölja andra anonymt, vilket redan har orsakat utbredd psykisk ohälsa, särskilt bland tonåringar.
  8. Risk för doxing: Illvilliga personer kan gräva fram privat information från sociala medier som sedan kan offentliggöras i syfte att förödmjuka eller på andra sätt skada en persons rykte.
  9. Sårbarheter som kan leda till att data avslöjas: Även om en användare har starka integritetsinställningar på sin sociala medieprofil kan innehåll som de taggar andra i ändå delas offentligt.
  10. Delning av data med tredje part: I de flesta fall kräver användarvillkoren för sociala medier att använder godkänner att plattformen får dela information med tredje part, vilken sedan kan användas på ett antal olika sätt – exempelvis vid riktad annonsering. Detta är ett stort integritetsproblem och en av anledningarna till att det är viktigt att läsa dessa villkor när man skapar ett konto.
  11. Permanent digitalt fotavtryck: Alla inlägg på sociala medier – inklusive länkar, foton och kommentarer – stannar kvar på plattformen, även om användaren raderar sitt innehåll, och kan potentiellt återfinnas när som helst. Därför bör användare alltid tänka igenom potentiella konsekvenser av ett inlägg innan de lägger upp någonting på sociala medier.
  12. Ytterligare angreppsvägar för skadlig programvara: Sociala medier ger cyberbrottslingar ytterligare möjligheter att utföra angrepp, till exempel genom att skicka skadlig programvara via privata meddelanden på dessa plattformar.
  13. Beroendeframkallande effekter: Sociala medienätverk är utformade för att hålla användare engagerade och aktiva, vilket kan leda till tvångsmässiga beteenden som påverkar användarnas verkliga liv.
  14. Spridning av desinformation: Eftersom det, i stor utsträckning, saknas mekanismer för att kontrollera innehållet på sociala medier kan felaktig information och propaganda spridas. Problemet är så utbrett att det har blivit nästintill omöjligt att skilja fakta från fiktion på dessa plattformar.

Sociala medier och integritet: Risker avseende data

För att kunna skydda sig mot integritetsrisker på sociala nätverk är det viktigt att förstå dessa risker. Användare som är synnerligen måna om att skydda sig på nätet bör vara medvetna om vilken typ av data som är mest relevant i detta sammanhang. Denna förståelse kan hjälpa användare att fatta mer medvetna beslut om hur de använder dessa nätverk och vilken information de väljer att dela.

I vissa fall samlas data in per automatik när man använder dessa nätverk, utan att användaren är medveten om det. Till exempel kan spårningskakor på dessa sajter följa användares onlineaktivitet och lagra information om vilka webbplatser de besöker, vad de delar på sina profiler och vad de köper online. Den här typen av data är särskilt värdefull för annonsörer, eftersom de kan använda den för att skapa riktade reklamkampanjer för specifika användare.

Det finns också andra uppgifter som tredje parter –inklusive hackare – kan samla in från sociala medier, till exempel:

  • Relationsstatus
  • Anställningshistorik
  • Religiös tillhörighet
  • Kön
  • Ålder
  • Telefonnummer och e-postadresser
  • Hemort eller nuvarande plats (eller till och med exakt adress)
  • Incheckningsplatser och geotaggar
  • Fritidsintressen
  • Övriga intressen
  • Delade foton, videor, personliga uppdateringar och länkar
  • Engagemang på sociala medier, såsom likes och delningar

All denna information är otroligt värdefull om man vill profilera sociala medieanvändare. Även om denna data ofta används i syfte att skapa personliga upplevelser på sociala medier – till exempel i samband med riktad annonsering eller för att föreslå konton att följa – så kan också hackare utnyttja denna information för att förfina och effektivisera sina metoder för att manipulera användare.

Integritetslagar för sociala medier

För att hantera den bristfälliga integritetshänsynen på sociala medier har många regeringar och internationella organisationer infört juridiska åtgärder för att minska vissa av de problem som uppstått på dessa plattformar.

Allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är en europeisk lagstiftning som skyddar personuppgifter. Ett av de många krav som anges i GDPR är att användare måste samtycka till marknadsföring och godkänna integritetspolicyer. GDPR omfattar även rätten att bli bortglömd, vilket innebär att individer har rätt att begära att deras data raderas från företags databaser.

Den amerikanska motsvarigheten till GDPR är California Consumer Privacy Act (CCPA), en integritetslag för sociala medier som trädde i kraft 2020. Lagen begränsar teknikföretags möjlighet att samla in data och ger individer större kontroll över hur deras personuppgifter används och hanteras. CCPA kan också reglera vilka typer av data sociala nätverk får samla in från sina användare.

I USA skyddas också minderåriga från integritetsrisker på sociala medier genom lagen Children’s Online Privacy Protection Rule (COPPA). Lagen, som har varit i kraft sedan 2000, kräver att alla onlinetjänster och webbplatser skyddar integriteten för barn under 13 år. Webbplatser måste till exempel kunna bevisa att de har en förälders samtycke för att samla in personuppgifter om minderåriga, och begränsa sin marknadsföring mot denna grupp.

För att bekämpa nätmobbing, som är ett annat stort problem, införde Australien år 2022 Social Media Law (Anti-Trolling Law) tillsammans med lagen om integritet på nätet. Tillsammans hjälper dessa lagar användare av sociala medier att lämna in klagomål om förtal, ställer krav på verifiering av användares ålder och inför straff för brott mot integritetslagar.

Integritetspolicy för företag på sociala medier

Företag omfattas av specifika sekretessrelaterade risker på sociala medier, så det är viktigt att alla företag och organisationer förstår hur de ska hantera dessa. Det är viktigt att förstå riskerna, men det är också avgörande att man utformar en robust integritetspolicy för sociala medier som skyddar företaget, de anställda och kunderna. Här är några rekommenderad rutiner för att hantera företagskonton på sociala medier:

  • Be alltid om lov innan du publicerar något.
  • Läs igenom och förstå integritetspolicyerna för varje socialt nätverk som används.
  • Utveckla communityregler och -riktlinjer och se till att moderera kommentarer och inlägg.
  • Var tydlig med kunder om hur och var deras information används på sociala medier.
  • Radera data och inlägg på begäran.
  • Skapa en tydlig policy för sociala medier och en krishanteringsplan.
  • Om du arbetar med influencers bör det säkerställas att de förstår alla relevanta integritetsrisker på sociala medier.
  • Inför ett system för att hantera dataintrång och identitetskapningar.
  • Erbjud obligatorisk säkerhetsutbildning för anställda.

Sociala medier är numera en viktig komponent av de flesta företags marknadsföringsstrategier. Även om dessa nätverk kan vara fantastiska verktyg för att öka ett företags varumärkeskännedom och nå ut till kunder – och till och med öka försäljningen – så är det viktigt att företag förstår hur kunder ser på integritet på sociala medier och försäkrar dem om att deras integritet respekteras.

Hur du skyddar dig på sociala medier

Av alla frågor kring integritet på sociala medier är frågan om hur man skyddar sig kanske den viktigaste. Det går självklart att helt enkelt låta bli att skapa ett konto eller att avstå från att använda dessa plattformar. I ett digitalt sammankopplat samhälle är detta dock ett orealistiskt alternativ för de flesta. De flesta vill åtminstone ha en professionell profil på LinkedIn för att nätverka inom arbetslivet. Oavsett om man använder sociala medier lite eller mycket finns det många åtgärder man kan vidta för att minimera integritetsriskerna. Här är några viktiga saker att tänka på:

  1. Undvik att dela spårbar information: Undvik att dela inlägg, bilder eller videor som ger följare information om var du befinner dig i realtid eller om dina dagliga rutiner. Det är god praxis att lämna den plats där ett inlägg skapades innan du publicerar inlägget.
  2. Dela aldrig någon form av identifikation: Personnummer, körkort, bankkontonummer, passnummer eller andra unika ID-nummer är exempel på den typ av data som utgör den största säkerhetsrisken på sociala medier eftersom de kan leda till identitetsstöld och finansiellt bedrägeri.
  3. Dela så få personliga uppgifter som möjligt: De flesta sociala medieplattformar ber användare fylla i ett “Om mig”-avsnitt innehållande information som födelsedag, hemstad, skolor och intressen. Denna information kan utnyttjas för att manipulera användare, så dela så lite sådan information som möjligt.
  4. Begränsa antalet följare: Sociala medier bygger på tanken att vem som helst skulle kunna vara en vän, och cyberbrottslingar utnyttjar detta. Om du inte är en offentlig person eller behöver en offentlig profil är det bäst att bara acceptera förfrågningar från personer du känner eller att hålla kontot privat.
  5. Använd starka lösenord: Använd en lösenordshanterare för att skapa och spara unika lösenord och göra det svårare att kapa dina konton.
  6. Aktivera optimerade inloggningsfunktioner: För att skydda din integritet på sociala medier erbjuder de flesta plattformar flerfaktorsautentisering och kräver ofta att användare aktiverar denna funktion för ökad säkerhet.
  7. Konfigurera avancerade integritetsinställningar: När du skapar ett konto på sociala medier aktiveras automatiskt grundläggande integritetsinställningar. Det är upp till användaren att justera dessa. Ta dig tid att gå igenom dessa inställningar och konfigurera dem för att öka ditt integritetsskydd, enligt dina preferenser.
  8. Aktivera automatisk utloggning: Sociala nätverk erbjuder ofta en inställning som säkerställer att användare loggas ut automatiskt när någon loggar in på ett konto från en okänd enhet eller plats. Se till att denna funktion är aktiverad.
  9. Undvik offentliga Wi-Fi-nätverk: Försök att inte logga in på sociala mediekonton från offentliga, osäkra Wi-Fi-nätverk. Hackare kan använda sådana nätverk för att stjäla inloggningsuppgifter och ta över dina konton. Använd, om nödvändigt, ett pålitligt virtuell privat nätverk (VPN).
  10. Håll koll på säkerhetsvarningar via e-post: De flesta sociala nätverk skickar automatiskt ut säkerhetsvarningar via e-post när inloggningar sker från okända enheter eller platser. Kontrollera dessa för att se till att inga obehöriga inloggningar har gjorts. Var medveten om att vissa säkerhetsvarningar via e-post kan vara försök till nätfiskebedrägeri, så undvik att klicka på länkar eller bilagor.
  11. Radera inaktiva konton: Alla sociala mediekonton som inte används bör raderas eftersom de utgör ytterligare angreppspunkter för hackare.
  12. Håll programvara uppdaterad: Se till att alla program och appar – inklusive webbläsare och sociala medieappar – är uppdaterade och har de senaste säkerhetsfixarna.
  13. Läs villkoren: När du registrerar ett konto bör du ägna några minuter åt att läsa sajtens villkor för att se vilka data som samlas in och hur de används. Detta kan vara ytterst viktig information om du är mån om att säkerställa din integritet på sociala medier.
  14. Publicera med eftertanke: Även om de kan raderas så lämnar alla foton, videor och inlägg på sociala medier ett digitalt spår. Dessutom kan foton som visar identifierbara uppgifter – som boardingkort, skolnamn eller gatunamn – användas av cyberbrottslingar.
  15. Stäng av geolokalisering: I de flesta fall krävs inte geolokalisering för att använda sociala medier. Genom att stänga av denna funktion kan du också säkerställa att inlägg inte automatiskt geotaggas.
  16. Se till att vänner och bekanta är medvetna om dina preferenser: Sociala medier har blivit så vanliga att många glömmer att deras inlägg kan påverka andra. De som inte vill synas i andras inlägg, eller till exempel inte vill att bilder på deras barn ska delas, bör göra sina önskemål tydliga. Fråga alltid om tillåtelse innan du publicerar någonting och ta ner inlägg om du blir ombedd att göra det.

Att förstå integritet på sociala medier

Den utbredda användningen av dessa nätverk gör problemen kring integritet på sociala medier allt mer aktuella. Dessa plattformar har sina fördelar, men det är användarens ansvar att förstå hur deras data hanteras av dessa sajter. I de flesta fall godkänner användare användarvillkoren utan att läsa dem noggrant, vilket ger sociala medieplattformar möjlighet att profilera användare och sälja deras data till exempelvis tredjepartsannonsörer. Sociala medier medför alltså ett antal integritetsrelaterade risker och det är viktigt att användare lär sig hur de på bästa sätt skyddar sig själva och sina data när de är aktiva på dessa plattformar.

Relaterade artiklar och länkar:

Relaterade produkter och tjänster:

Integritet och skyddsåtgärder på sociala medier

Sociala medieplattformars popularitet fortsätter att öka och i samband med denna utveckling har användarnas integritet blivit ett allt mer aktuellt ämne. Det här är vad du som använder sociala medier behöver veta.
Kaspersky logo

Utvalda inlägg