Internet är en så integrerad del av våra liv att det ibland är lätt att glömma att inte alla vi träffar online är intresserade av vårt bästa. Internetbedrägerier är alltid ett hot, med hackare och cyberbrottslingar som gör sitt bästa för att ligga steget före internetanvändarna. Det bästa sättet att hålla sig säker är att hålla sig informerad om riskerna och hur man bekämpar dem. Här är en lista över de vanligaste onlinebedrägerierna och hur du undviker att bli lurad.
1. Bedrägerier med jobberbjudanden
Bedrägerier med jobberbjudanden ökade under coronaviruspandemin. I den här typen av bedrägeri får du ett mejl från en okänd avsändare som erbjuder dig ett jobb, normalt sett inte inom ett område som du har erfarenhet av, ofta en ”hemlig konsument” eller något liknande jobb. När du säger ja, skickas en check eller postanvisning på ett större belopp än vad din ”arbetsgivare” erbjöd. Du ombeds då att skicka tillbaka skillnaden, men upptäcker sedan att checken eller postanvisningen var falsk, och du har lurats på de pengar du skickade till den falska arbetsgivaren.
När webbplatser för professionellt nätverkande har blivit vanliga, som LinkedIn, är jobberbjudanden från okända avsändare vanliga, vilket betyder att alla som letar jobb har fått större erfarenhet av att skilja bedrägerier från legitima erbjudanden.
Hur du undviker bedrägerier med jobberbjudanden
Om du beslutar dig för att acceptera ett jobb ska du aldrig lösa in misstänkta checkar innan du försäkrat din om att de är autentiska. Om du vill vara på den säkra sidan ber du din bank att hålla pengarna i förvar tills checken eller postanvisningen verifierats. Varje gång du blir ombedd att skicka tillbaka ”mellanskillnaden” är det ett tecken på att du är utsatt för ett bedrägeri.
2. Lotteribedrägerier
Lotteribedrägerier har rapporterats vara den fjärde vanligaste typen av bedrägeri i USA 2020. Det som oftast händer är att du får ett mejl där du påstås ha vunnit ett okänt lotteri, oftast i ett annat land och alltid ett högt belopp. För att du ska få ut priset måste du betala en avgift. Bedragarna säger oftast att dessa avgifter är för försäkring, vinstskatt, bankavgifter eller kostnader för kurir. Du ombeds skicka personuppgifter för verifiering, och du har plötsligt utsatts för identitetskapning, och de pengar du skickade är försvunna.
En annan version av bedrägerier som handlar om lotter eller oväntade priser handlar om att bedragare får tillgång till någons konto på sociala medier och kontaktar vänner och familjemedlemmar och berättar att alla har vunnit pengar. Bedragaren ger dem en e-postadress som de ska skriva till för att få instruktioner om hur de får ut sitt pris. Detta är en speciellt förrädisk version av bedrägeriet, eftersom den använder tilliten mellan vänner och familj för att lura folk på pengar.
Hur du undviker lotteribedrägerier
Lotteribedrägerier har några avslöjande kännetecken:
- Mejlet är från en person, inte från ett företag.
- Du är inte den enda mottagaren.
- Du har aldrig hört talas om lotteriet.
Om du får den här typen av mejl kan du göra en snabb Google-sökning för att se om det är legitimt. (Det är det aldrig.) Alla vill hitta snabba pengar, men om du inte har köpt någon lott är det extremt osannolikt att du vunnit på ett lotteri. Skicka aldrig personlig information via mejl till någon du inte känner, och lita aldrig på någon som vill ge dig pengar utan att begära något.
3. Förmånsbedrägerier
Du får ett mejl från någon som behöver flytta pengar snabbt. Dessa mejl kommer ibland från någon som påstår sig vara en kunglighet – du har antagligen hört om Nigeriabreven – men det är vanligare att de är från en ”affärsman” som säger sig ha miljoner som måste ut ur landet, och han vill ha din hjälp mot en andel i vinsten. Avsändaren anger precis så mycket detaljer som krävs för att erbjudandet ska se legitimt ut. Men pengarna blir oundvikligen försenade, och du måste betala en mängd mindre avgifter som ska underlätta överföringen.
Hur du undviker förmånsbedrägerier
Det är lätt att falla för sådana här bedrägerier om du har ekonomiska bekymmer. Men du ska alltid vara uppmärksam på tecken på att allt inte är som det verkar. Grammatiska fel och stavfel i mejlet och svarsadresser som inte matchar avsändaren visar att speciellt på internet är allt som ser för bra ut för att vara sant, faktiskt verkligen för bra för att vara sant.
4. Bedrägerier med onlinedejting
Sol-och-vår-bedrägerier blir allt vanligare. Du träffar någon via en dejtingapp eller på en webbplats, ni börjar lära känna varandra, och det kan kännas väldigt autentiskt. Men du kan aldrig vara säker på vem som finns på andra sidan skärmen. Om du upptäcker att du har ett onlineförhållande med någon som börjar be dig om pengar eller som ber dig att skicka vidare saker som de skickar till dig, är den person du träffat en bedragare.
”Catfishing”, som det ibland kallas, använder ofta en verklig persons identitet för att se autentisk ut och kunna lämna verklig information. Men de skickar falska foton och falsk kontaktinformation för att dölja sina spår. Romantikbedrägerier eller dejtingbedrägerier har några nyckelkomponenter:
- De visar starka känslor mycket snabbt.
- De vill snabbt gå från dejtingappar eller dejtingwebbplatser till privata kanaler.
- De ber om pengar baserat på personliga problem – till exempel för en sjuk släkting eller för att de driver ett företag som har ekonomiska problem.
Hur du undviker dejtingbedrägerier online
Du undviker romantikbedrägerier genom att se noga på alla onlinerelationer som utvecklas för fort. Ge aldrig pengar till någon om di inte också har en relation till dem offline. Och om du ska gå på en fysisk dejt med någon du träffat online ska du se till att familj och vänner vet vart du ska, bara för att vara på den säkra sidan.
5. Välgörenhetsbedrägerier
Efter stora naturkatastrofer eller andra omtalade tragedier vill man hjälpa till på alla möjliga sätt, och bedragare vet hur de ska utnyttja detta. De skapar falska donationssajter och falska konton, och skriver sedan ett emotionellt säljmejl för att be om pengar som aldrig når offren. Dessa bedrägerier lyckas eftersom de spelar på sympatier, men du måste vara noga med att göra efterforskningar. Faktakontrollera alla webbplatser som tar emot gåvor och se till att de har kopplingar till de frågor de utger sig för att representera.
Hur man undviker välgörenhetsbedrägerier
Du undviker välgörenhetsbedrägerier genom att aldrig ge pengar till webbplatser som ser misstänkta ut. Alla verkliga välgörenhetsorganisationer har robusta webbplatser med tydligt angivet syfte och dokumentation. Du kan kontrollera om en välgörenhetsorganisation är äkta genom att se efter i en offentlig databas som like Charity Check, CharityWatch, BBB Wise Giving Alliance eller Charity Navigator. I Sverige kontrollerar Svensk Insamlingskontroll välgörenhetsorganisationer med 90-konton.
6. Coronavirusbedrägerier
Pandemin gav bedragare möjlighet att designa nya bedrägerier – även om dessa ofta var varianter på gamla bedrägerier i ny förpackning som handlade om coronaviruset.
Exempel:
- Bedragare utgav sig för att vara välgörenhetsorganisationer för att be allmänheten om gåvor.
- De erbjöd falska tester, vaccinationer eller behandlingar, och vände sig i vissa fall till personer med Medicare i USA för att stjäla personuppgifter.
- De skapade falska webbplatser som utgav sig för att visa kartor med covidinfektioner, dödsfall och tillfrisknade per land. I verkligheten designade bedragare dessa webbplatser för att sprida skadlig kod, spionprogram och virus på användarnas datorer.
Hur man undviker coronavirusbedrägerier
Precis som med välgörenhetsbedrägerier ska du kontrollera att välgörenhetsorganisationen är legitim i en känd databas. Skicka aldrig pengar och lämna aldrig ut personuppgifter, kreditkortsinformation eller information om onlinekonton till någon som du inte känner eller litar på. Kontrollera webbplatser noga så att de inte är falska. Undvik att klicka på länkar eller öppna bilagor i e-postmeddelanden du är osäker på. Mer information om hur du undviker coronavirusbedrägerier finns i vår artikel.
7. Reparaitonsbedrägerier
I ett bedrägeri som börjar i den verkliga världen och snabbt förflyttar sig online, får du ett samtal från någon som uppger sig jobba på ”Microsoft”, eller något annat stort teknikföretag, och påstår att de kan rätta till datorproblem som långsamma internetuppkopplingar och långa nedladdningstider. Det låter praktiskt, så när det kommer ett mejl till Inkorgen laddar du ned ett program för fjärråtkomst, vilket låter bedragarna ta över din dator och installera skadlig kod. Det är inte alla konsumenter som är tekniskt bevandrade, och många vet inte hur datorn fungerar och är lätta för bedragare att lura. När de installerat skadlig kod kan de komma åt dina filer, data och personuppgifter.
Hur man undviker reparationsbedrägerier
Acceptera aldrig råd om reparationer som du inte bett om, och köp inga reparationstjänster om du inte är säker på vem du talar med. Ge aldrig någon fjärråtkomst till din dator. Om någon ringer ska du be om information som identifierar dem. Om du ställer tillräckligt många frågor kommer bedragaren antagligen att inse att du inte går att lura.
8. Bedrägerier på sociala medier
Bedrägerier på sociala medier blir allt vanligare, och finns i många former.
Exempel:
- Du kanske ser en enkät på sociala medier som lovar att berätta vilken personlighetstyp du har, eller vilken kändis du liknar, eller säger att du kan vinna ett fantastiskt pris. Det ingår oftast regler och villkor som gör att de data du anger kan säljas till tredje part. Den som tagit fram enkäten kan också få mycket information om dig från din profile, vänlista och IP-adress – vilket kan användas för att bygga upp en profil över dig som en del av identitetskapning.
- Du kanske får en vänförfrågan på Instagram från en bedragare som utger sig för att vara någon du känner, och sedan skickar en nätfiskelänk som tar dig till en skadlig webbplats.
- Du kanske laddar ned en app på sociala medier som du tror är legitim, men som laddar ned skadlig kod till din enhet.
Hur man undviker bedrägerier på sociala medier
Undvik enkäter och frågesport, och klicka aldrig på meddelandefönster eller inlägg som har innehåll som verkar antingen chockerande eller för bra för att vara sant. Klicka inte på länkar eller öppna bilagor i meddelanden från okända avsändare.
Var försiktig med att klicka på förkortade URL-adresser som döljer webbplatsens fullständiga adress. De är väldigt vanliga på Twitter, och även om de kan vara oskyldiga och gå till rätt plats, finns det alltid risk att de skickar dig till en webbplats som installerar skadlig kod.
9. Robotsamtalsbedrägerier
Om du svarar i telefonen och hör en inspelning istället för en verklig person som talar, är detta ett robotsamtal. Robotsamtal används ibland för att lämna nyttig information, till exempel påminnelser om bokningar eller inställda flyg. Men ofta är de oombedda marknadsföringssamtal, och många av dem är bedrägerier.
Robotsamtalsbedrägerier finns i olika former – till exempel:
- De kan låtsas vara från Skatteverket, och be dig betala en falsk kvarskatt och påstå att ditt personnummer kommer att spärras annars.
- De kan låtsas vara från ett välkänt teknikföretag som Apple, och be om kundinformation som ett verkligt företag aldrig skulle be om över telefon.
- De kan erbjuda en gratis provperiod för en produkt eller tjänst som lockbete för att få din kreditkortsinformation.
Hur man undviker robotsamtalsbedrägerier
Det bästa är att inte svara om du misstänker att det är ett robotsamtal. Men det kan vara svårt att avgöra innan man svarat, så om du ändå svarar ska du lägga på så fort du inser att det är ett robotsamtal. Följ inte robotens instruktioner, till exempel ”tryck på 1 om du vill prata med en säljare” osv. Undvik om möjligt att säga ordet ”ja” – många robotsamtal börjar med repliken ”Hallå, kan du höra mig?” och den som svarar kanske säger ”ja” utan att tänka sig för. Bedragarna spelar in det och använder inspelningen i bedrägerisyfte.
Alla interaktioner och all positiv samverkan med ett robotsamtal låter bedragarna veta att du är ett potentiellt offer – så det bästa är att minimera sitt engagemang. I USA kan du anmäla robotsamtal till Federal Trade Commission på donotcall.gov. I Sverige finns Nix-registret.
10. Meddelandebedrägerier
Bedragare använder även meddelandesystem och meddelandeappar, till exempel SMS, WhatsApp, Facebook Messenger, Viber, Skype, Google Hangouts och andra för att lura dig på pengar. Nätfiske som begås via SMS kallas SMS-fiske eller ”smishing”.
Det finns olika varianter av meddelandebedrägerier. Exempel:
- Du kan få ett meddelande om att du har ett paket eller en leverans som väntar, och du måste bekräfta din identitet eller betala en avgift för att få leveransen.
- Du kan få ett meddelande som uppges vara från din bank, där det står att ditt konto kommer att avslutas eller att ditt bankkort spärras eller belastas med en avgift, och att du måste logga in (på en falsk webbplats) för att hindra att det händer.
- Meddelandet kanske påstår att du vunnit ett stort pris, men att du måste skicka in ekonomisk information för att få ut det.
Hur man undviker meddelandebedrägerier
Om en organisation inte brukar kontakta dig via en meddelandeapp är detta det första varningstecknet. Verkliga organisationer kontaktar dig inte utan förvarning och ber dig att avslöja känslig eller personlig information via en meddelandeapp. Titta efter stavfel eller grammatiska misstag i meddelandet – om det inte ser professionellt ut är det ett tydligt tecken på att det är ett bedrägeriförsök. Om du inte är säker ska du inte klicka på några länkar, och inte avslöja personuppgifter eller ekonomiska data.
11. Bedrägerier med onlineshopping
Bedragarna använder den senaste tekniken för att lägga upp falska webbutiker som ser ut som riktiga onlinebutiker, med stulna logotyper och kopierad design. Många av dessa webbplatser erbjuder populära kläd- eller smyckesvarumärken, eller apparater till låga priser. Ibland kan du få den artikel du betalat för, men ofta får du inte det. En nyare version av bedrägeriet går ut på att man lägger upp en butik i sociala medier, som ofta försvinner efter ett tag och sedan återuppstår i annan form. Med information finns i vår artikel om säkerhet vid onlineshopping.
Hur du undviker bedrägerier med onlineshopping
Om en produkt annonseras ut till ett otroligt lågt pris som ser för bra ut för att vara sant, är det ett tydligt varningstecken. Ett annat tecken är om motparten insisterar på omedelbar betalning eller betalning med banköverföring till ett konto eller med en betaltjänst. De kan till och med be dig köpa kuponger i förväg för att du ska kunna ta del av ett billigt erbjudande eller få något på köpet.
Tips: hur man identifierar falska webbplatser
En nyckelaspekt gällande onlinesäkerhet är att kunna identifiera falska webbplatser. För att kunna undvika webbplatsbedrägerier ska du hålla utkik efter flera varningssignaler.
Se till att du kontrollerar webbplatsens domännamn, speciellt om du dirigerats till den från en annan webbplats eller ett mejl. Bedragare skapar ibland webbplatser med domännamn som liknar välkända varumärken eller organisationer – till exempel genom att ändra en bokstav eller lägga till ett ord.
Du kan slå upp ytterligare information om en domän om du är misstänksam. Domänspåraren Whois Lookup ger dig information om vem som är registrerad ägare till ett domännamn, var de finns och hur länge webbplatsen har varit aktiv.
Det är också klokt att titta på adressfältet när du besöker en webbplats. Alla webbplatser där du ska skicka in personuppgifter måste vara säker, och det ser du på att URL-adressen börjar med https:// istället för http:// – ”s” står för ”secure”, dvs. säker. Säkra webbplatser visar också en hänglåsikon i URL-adressen i adressfältet. Detta betyder att webbplatsen har ett SSL-certifikat.
Webbplatsens innehåll kan ge dig en indikation på om den är trovärdig. Om innehållet är illa skrivet och har många stavfel och grammatikfel kan detta vara en varningssignal. Om det fattas vanlig information, till exempel regler och villkor och integritetspolicy, eller om det saknas returpolicy på en webbshop, kan detta också tyda på att webbplatsen inte är legitim.
Kontrollera att det finns säkra betalningsmetoder om du gör ett inköp online. Legitima webbplatser erbjuder standardalternativ för betalning, till exempel med bankkort eller PayPal. Om en webbplats ber dig att använda banköverföring direkt till ett konto, en bankväxel eller någon annat osäker (och inte återbetalningsbar) betalningsform är det säkrast att dra öronen åt sig.
Recensioner kan också vara till hjälp när det gäller att kontrollera webbplatser. Du kan leta efter webbplatsen på webbplatser som samlar onlinerecensioner. Om recensionerna är besynnerligt lika eller om alla är ganska nya, bör du tänka på att de kan vara falska. Om det inte finns några recensioner alls är det en anledning att vara oroad.
Tips om hur man undviker internetbedrägerier
Om du undrar hur du ska kunna skydda dig mot onlinebedrägerier finns det några tips för att hålla sig säker:
1. Var försiktig om någon begär personuppgifter eller pengar
Undvik att uppge kreditkortsuppgifter och information om onlinekonton, eller att skicka pengar eller kopior av personliga dokument till någon du inte känner eller litar på. Använd bara säkra betalningsmetoder som du är bekant med. Gå inte med på att överföra pengar eller varor åt någon annan: pengatvätt är ett brott.
2. Se upp för nätfiske
En gemensam nämnare för många onlinebedrägerier är nätfiske. Klicka inte på länkar och öppna inte bilagor i misstänkta e-postmeddelanden eller SMS, och svara aldrig på meddelanden från okända avsändare eller samtal som ber om personlig eller ekonomisk information.
3. Svara inte på telefonsamtal som ber att fjärrstyra din dator
Om någon utger sig för att vara från ett välkänt telekom- eller teknikföretag och vill ha åtkomst till din dator för att lösa ett problem eller installera en gratis uppdatering ska du lägga på omedelbart. De vill ta kontroll över din dator och installera skadlig kod på den, så att de kan komma åt dina lösenord och personuppgifter.
4. Håll dina mobila enheter och datorer säkra
Använd lösenord för att skydda dina enheter och undvik att ge andra åtkomst (även fjärråtkomst). Skydda ditt Wi-Fi-nätverk med ett lösenord och använd aldrig offentliga datorer eller Wi-Fi-hotspots för att komma åt din onlinebank eller uppge personuppgifter.
5. Använd starka lösenord
Ett starkt lösenord är svårt att gissa och bör bestå av en kombination av små och stora bokstäver, specialtecken och siffror. Folk använder ofta samma lösenord i flera år, vilket gör dem mindre säkra. Ett lösenordshanteringsverktyg är en utmärkt metod för att skydda dina lösenord.
6. Granska dina integritets- och säkerhetsinställningar på sociala medier
Om du använder sociala nätverkssajter bör du vara försiktig med vem du kontaktar och lära dig hur du använder dina sekretess- och säkerhetsinställningar för att vara på den säkra sidan. Om du känner igen misstänkt beteende, har klickat på spam eller blivit lurad online ska du vidta åtgärder för att skydda ditt konto och se till att rapportera det.
7. Strömma inte från okända webbplatser
Att strömma innehåll från obekanta och potentiellt falska webbplatser kan utgöra en stor risk för skadlig kod. Brottslingar bakom digital piratverksamhet gör det ofta gratis att komma åt illegalt innehåll, som lockbete för att få många besökare. Strömma bara innehåll från webbplatser du känner till och litar på.
8. Ge inte efter för pressen att agera omedelbart
Legitima företag ger dig tid att fatta beslut. Alla som trycker på för att du ska betala eller lämna ut personuppgifter snabbt är potentiella bedragare.
9. Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det
Om en webbplats eller någon du kommunicerar med online erbjuder stora rabatter eller enorma vinster som tycks vara overkliga eller otroliga, ska du vara försiktig. Som talesättet säger: om något låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.
Du ska i allmänhet vara på din vakt och vara försiktig med folk som oväntat kontaktar dig via mejl eller telefon och ber om personuppgifter. Om du är utsatt för onlinebedrägeri i USA kan du rapportera det till Federal Trade Commission. Andra länder har motsvarande myndigheter.
Det bästa sättet att skydda dig mot internetbedrägerier är att installera cybersäkerhetsprogram på alla dina enheter och hålla dem uppdaterade. Undvik falska antivirusprodukter – de är oftast bedrägerier och förklädd skadlig kod – genom att köpa och ladda ned antivirusprogram från en legitim webbplats. Till exempel skyddar Kaspersky Premium mot hackare, virus, skadlig kod och mycket annat.
Relaterade artiklar: